A pobreza
enerxética pódese definir como aquela situación que sofre un fogar incapaz de
pagar unha cantidade de servizos da enerxía suficiente para a satisfacción das
súas necesidades domésticas e/ou cando se ve obrigado a destinar unha parte
excesiva dos seus ingresos a pagar a factura enerxética da súa vivenda.
A pobreza
enerxética depende fundamentalmente de tres compoñentes: os ingresos
familiares, os custos da enerxía e a calidade da vivenda en canto á súa
eficiencia. Segundo a Enquisa de Orzamentos Familiares -EPF- e a Enquisa de
Condicións de Vida -ECV, arredor do 10% da poboación española sófrea (4 millóns
de persoas). A ECV de 2011 destaca que o 6% da poboación non pode manter a súa
vivenda a unha temperatura adecuada, porcentaxe que se sitúa no 8% o caso de
mulleres que habitan soas.
O último informe do
Observatorio de Vulnerabilidade de Cruz Vermella sinala que preto do 58% das
persoas atendidas por Cruz Vermella durante o 2013 tiña problemas para manter a
súa casa a unha temperatura óptima, un 16% máis que no 2011. Outro dato é que
unha de cada tres persoas atendidas por Cruz Vermella non pode pagar as
subministracións básicas, como a auga, a luz ou o gas.
A pobreza
enerxética ten un impacto profundo na vida das persoas e pode influenciar na
súa esperanza de vida e no agravamento de enfermidades crónicas. Estímase que a
pobreza enerxética pode ser responsable de máis de 2.300 mortes prematuras
anuais fronte ás 1.480 provocadas por accidentes de tráfico. As consecuencias
da pobreza enerxética son múltiples: a falta de calefacción afecta á hixiene, a
saúde (afeccións respiratorias, etc.) e, a miúdo, xera sobre mortalidade e
sobre endebedamento, así como illamento social e xeográfico.
A UE tamén comparte
este diagnóstico e xa nas Directivas 2009/72/CE e 2009/73/CE do mercado
interior de electricidade e gas, respectivamente, expoñen esixencias que
obrigan aos Estados Membros a adoptar medidas para abordar o fenómeno da
pobreza enerxética.
O Estado español é
o país da UE27 cos prezos da electricidade máis caros, despois de Malta e
Chipre (FACUA 2012). Segundo datos de Cruz Vermella de 2012, en dous anos o gas
incrementouse o 22%, a luz o 34%, a auga o 8,5% e a bombona de butano o 23%.
Segundo Eurostat, desde 2001 a 2012, a factura de electricidade en España custa
de media un 105,1% máis. Entre 2007 e 2012, un 49% máis.
Mentres concellos e
entidades sociais incrementan as axudas destinadas á urxencia social, e
concretamente ás referidas ao pago de facturas de gas, luz e auga, as grandes
compañías de subministración continúan obtendo beneficios millonarios, que
chegan a ser da 6,78% fronte ao 2,62% das europeas, e ordenando o corte de
subministracións por débedas irrisorias.
O Estado debería
mellorar o actual bono social, para ter en conta tamén as condicións da vivenda
e o nivel de ingresos familiares e non só a potencia contratada ou a situación
familiar/laboral. Tamén habería que valorar a posibilidade de establecer un
bono social para o gas butano, como xa fan outros países.
O Real Decreto-lei
13/2012, de 30 de marzo, polo que se traspoñen directivas en materia de
mercados interiores de electricidade e gas e en materia de comunicacións
electrónicas, e polo que se adoptan medidas para a corrección das desviacións
por desaxustes entre os custos e ingresos dos sectores eléctrico e gasista, fai
referencia no seu redactado á pobreza enerxética, anuncia o establecemento de
medidas de protección para o consumidor vulnerable e reverte transitoriamente
ao bono social eléctrico regulado no Real Decreto-lei 6/2009, de 30 de abril,
polo que se adoptan determinadas medidas no sector enerxético e se aproba o
bono social.
Existen
experiencias a nivel europeo onde ademais de axudas puntuais a colectivos
vulnerables para o pago de facturas ou dirixidas ao aforro e eficiencia
enerxética, aseguran a subministración en momentos críticos, trátase de impedir
a desconexión durante os meses de máis frío ou a consumidores/as vulnerables, é
dicir aquelas persoas que por razóns de idade, saúde, discapacidade ou
inseguridade financeira grave non están en condicións de garantir o seu
benestar persoal e o do resto de membros da súa familia.
Por todo isto o
Consello Comarcal de Esquerda Unida Compostela propón ao Pleno do concello de
Santiago a seguinte proposta de
ACORDOS
Primeiro. Esixir ao Goberno de España a
aprobación dunha Lei de medidas para previr a pobreza enerxética que regule o
sistema de subministracións básicas do fogar e inclúa mecanismos que prime o
aforro e penalice o consumo ineficiente, garantindo que as tarifas non sexan
obxecto de mercado, establecendo prezos sociais e elementos de fiscalidade
enerxética favorables para as familias con baixos ingresos económicos. Igualmente,
na citada Lei estableceranse medidas para que todos os fogares poidan manter
unhas condicións adecuadas de temperatura como dispor doutros servizos
enerxéticos esenciais a un prezo xusto. Crearase o bono social para aqueles
fogares con poder adquisitivo reducido ou en risco de exclusión social,
establecéndose unha tregua invernal e impedindo o corte de subministración a
estas familias.
Segundo. O Concello de Santiago de
Compostela elaborará un plan contra a pobreza enerxética, co obxectivo de
garantir o dereito da cidadanía ás subministracións básicas do fogar que
permita identificar, previr e corrixir as situacións detectadas
Terceiro. Instar o Goberno de España a
modificar a Lei 3//1992, de 28 de decembro, do Imposto sobre o Valor Engadido
establecendo un IVE reducido para o prezo de gas e a electricidade a nivel
doméstico.
No hay comentarios:
Publicar un comentario